Az elmúlt hónapban négy projekt szakmai megvalósítása ért véget a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, a projektek elért eredményeiről az alábbiakban olvashatnak rövid összefoglalókat. Ezúton is köszönetünket fejezzük ki a megvalósításában részt vevő kollégáknak szakmai elhivatottságukért és helytállásukért, amellyel végigkísérték a több éven átnyúló projekteket.
Júniusban zárult a Magyar-Lengyel Közigazgatási Vezetőképző Akadémia Program
A közigazgatás középszintű vezetői számára kidolgozott ún. Közigazgatási Menedzsment Akadémia menedzsment kompetenciák fejlesztését célzó angol nyelvű program a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a lengyel Lech Kaczynski Nemzeti Közigazgatási Iskola (KSAP) együttműködésében a POWR.04.02.00-00-0005 / 18 számú projekt keretében került megvalósításra. Az öt napos tréning összesen hét alkalommal került megrendezésre egyetemünkön 2020 és 2023 között közel 150 lengyel vezető köztisztviselő részvételével. A 2021-ben megvalósult tréninghetek a pandémia miatt online formában kerültek megvalósításra. 2022-ben az eszkalálódó ukrán-orosz konfliktus miatt került átütemezésre a rendezvény. Az utolsó képzési hét 2023. február 27. és 2023. március 3. között valósult meg.
A Stratégiai Tanulmányok Intézete (STI) és a Fejlesztési Rektorhelyettes által támogatott vezetőképző program legfontosabb célja a közigazgatási szakemberek segítése volt, hogy a személyes vezetői készségek, képességek fejlesztésén, új ismeretek szerzésén, megosztásán keresztül lépést tartsanak a világ kihívásaival. A projekt 2023. június 30-ai dátummal zárult.
A projekt szakmai vezetői: Prőhle Gergely igazgató, Stratégiai Tanulmányok Intézete; Dr. Kovács Éva Margit oktató
Projektmenedzsment: Kovács Zsuzsanna projektmenedzser, Pályázati és Projektmenedzsment Iroda; Molnár József pénzügyi vezető, Gazdasági Hivatal Pályázati Pénzügyi Osztály
Az Innovációs és Technológiai Iroda zárja az Egyetemi ÖKO projektet
Az Innovációs és Technológiai Iroda (a továbbiakban: ITI) elsődleges feladata a Közszolgálati Technológia Transzfer Kezdeményezés (KTTK) című, 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00014 számú projekt megvalósítása volt. A projekt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen 2020. januárban indult és 2023. június 30-án zárt. Célja a Nemzeti Közszolgálati Egyetem innovációs ökoszisztémájának felépítése, támogatása és működtetése, az innovációs folyamatok elindítása volt. A feladatok négy fő tevékenység köré csoportosultak: hallgatói ötletek felkarolása, oktatói/kutatói innovációk támogatása, kutatási és fejlesztési külső kapcsolatok építése, egyetemi szellemi tulajdon kezelése.
Hallgatói ötletek felkarolása: Erre a feladatra hozta létre az ITI a saját fejlesztésű ZeFir Mentorprogramot. A programba több mint 25 mentor jelentkezett. A 2022. évi tavaszi hallgatói ötletversenyen, az NKE Hackathon 2022-n az első két helyezett ötletének továbbfejlesztésére bevonásra került a Start it! @K&H startup inkubátor és a Magyar Honvédség Modernizációs Intézete. Egy évvel később az NKE Hackathon 2023 versenyre már 13 csapat jelentkezett, az első három helyezett és a különdíjazott ötletét az MVM Smart Future Lab Zrt. és a Start it! @K&H inkubátor fejleszti tovább. A rendezvény eredményeképpen együttműködési szerződés jött létre a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt-vel és a Startup Campus Inkubátor Zrt-vel, lehetőséget biztosítva az egyetemen megjelenő ötletek megvalósításához. Az NKE hallgatóinak innovációs aktivitását INNO-CAMPUS rendezvények és a meghirdetett pályázati felhívások révén az iroda folyamatosan fenntartja.
Oktatói/kutatói innovációk támogatása: Erre a Proof of Concept (PoC) pályázati rendszert hozta létre az ITI. Az első pályázat 2022 májusában került meghirdetésre 10 millió forint keretösszeggel. A felhívásra négy pályamű érkezett, az Innovációs Tanácsadó Testület döntése alapján kettő nyert támogatást. 2022 őszén az iroda meghirdette a PoC második körét, a felhívásra egy pályamű érkezett, amely támogatást is kapott.
Kutatási és fejlesztési külső kapcsolatok építése: Az ITI folyamatosan dolgozik az egyetemi K+F+I és üzleti kapcsolatok, hálózatok bővítésén. Az egyeztetések eredményeként 2022-ben és 2023-ban K+F+I szerződés jött létre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, az Adapto Solutions Informatikai Kft., a Kerubiel Kft., az MVM Smart Future Lab Zrt. és az NKE között. Az egyetem első innovációs kapcsolatépítő rendezvénye 2022. szeptember 26-27-én került megszervezésre „Innovációs Kiállítás és Szakmai Napok” címmel. Az eseményen az egyetemi karok és ipari szereplők mutatkoztak be.
Egyetemi szellemi tulajdon kezelése: Az ITI az egyetem innovációs kontaktpontjaként is működik. A kontaktpont az eddigi tapasztalatokra és elért eredményekre alapozva fejleszti tovább az NKE innovációs folyamatait. Az egyetemi Szellemitulajdon-kezelési Szabályzat átfogó megújítása folyamatban van.
Kommunikációs tevékenység: Átfogó honlapfejlesztési munka eredményeként az ITI átlátható, strukturált, az innováció iránt érdeklődőknek szóló weboldalt hozott létre. Elkészült az egyetem szolgáltatási portfóliója és katalógusa, amelyek szintén a honlapon találhatók. A ludovika.hu oldalon az „Innováció & Technológia” blog ad helyet az ITI szakterületéhez kapcsolódó cikkeknek.
Bár az Egyetemi ÖKO projekt június végén lezárult, az ITI innovációs tevékenysége tovább folytatódik. A nemrég elfogadott Neumann János Program nagyobb figyelmet fordít a felsőoktatás és a vállalatok összekapcsolására, az innovációs aktivitás növelésére, illetve a tudásalapú gazdaság megerősítésére, mely célok megalapozására, megerősítésére jó alapot biztosítanak az Egyetemi ÖKO projektben elért, a fentiekben bemutatott eredmények.
A projekt szakmai vezetője: Szepsi-Szűcs Levente irodavezető, Innovációs és Technológiai Iroda
Projektmenedzsment: Sövény Andor projektmenedzser, Pályázati és Projektmenedzsment Iroda; Molnár József pénzügyi vezető, Gazdasági Hivatal Pályázati Pénzügyi Osztály
Kutatással és képzéssel a versenyképes közszolgálat személyzeti utánpótlásának fejlesztéséért – a KÖFOP-2.1.5. projekt eredményei
A Belügyminisztérium, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE) és a Miniszterelnöki Kabinetiroda konzorciumi partnerségében valósult meg a KÖFOP-2.1.5–VEKOP-16-2016-00001 „A versenyképes közszolgálat személyzeti utánpótlásának stratégiai támogatása” című projekt (a továbbiakban: projekt), amelynek fő célkitűzése a közszolgálat tervszerű személyi utánpótlásának biztosítása, kiemelt figyelemmel az állomány megtartására, a beilleszkedést segítő intézmények bevezetésére, működtetésére és fejlesztésére. A projekt kiemelt célja olyan programok és HR megoldások kidolgozása, illetve gyakorlati implementálása, amelyek hozzájárulnak a minőségi utánpótlás biztosításához a rendvédelemben és a közigazgatásban. Ennek megfelelően a projekt során a pályára vonzás, a pályára illesztés és a pályán tartás támogatására jöttek létre új humánerőforrás-menedzsment eszközök.
Az NKE módszertani, kutatási és képzési feladatokkal kapcsolódott a projekt keretében megvalósuló országos szakmai fejlesztésekhez, a közszolgálati pályára vonzáshoz, a beillesztést és pályán tartást szolgáló emberi-erőforrás gazdálkodás menedzsmenteszközeinek kialakításához, és a szervezeti és személyes közszolgálati kompetenciák fejlesztéséhez. A 2016.08.12. és 2023.06.30. között megvalósuló projekt 5 szakterületén 86 szakmai feladat valósult meg, több mint 1 600 fő képzésére került sor, amelyhez közel 4 600 oldal szakanyag, kutatási háttéranyag, módszertani anyag készült el, továbbá hét új közszolgálati továbbképzési program fejlesztése támogatja a trénerek, pedagógusok, tisztviselők felkészülését.
A közszolgálati pályára vonzás tekintetében kiemelendő a „Közigazgatási ismeretek” választható érettségi tantárgy taneszközeinek fejlesztése és a Közigazgatási Ismeretek Portál létrehozása. Az elektronikus felület támogatást nyújt a diákok és pedagógusok számára, és a tantárgy valamennyi tanulást és tanítást támogató eszközét tartalmazza.
A weblapon megtalálhatóak az interaktív jegyzetek, munkafüzetek, az oktatást támogató prezentációs diasorok, óravázlatok, ajánlott szakirodalom, valamint a jegyzet szerzőinek online videoprezentációi.
A kutatási eredményekre alapozva az NKE kialakította:
- a beillesztést támogató mentori program módszertanát és az azt támogató mentorképzést;
- a „Gyakorlat teszi a mestert –, avagy a gyakorlati idő eltöltése a közigazgatási szerveknél” című továbbképzési programot;
- „A pályakezdők beillesztését támogató mentorok felkészítése” programot;
- a tehetségmentori programot;
- valamint az „Úton a vezetés felé” című továbbképzési programot.
A projekt keretében fejlesztett, Probono elektornikus felületen működő „Közszolgálati HR Szakmai Fórum” önfejlesztő csatornának több mint 650 résztvevője van, amelyet a központi, területi és helyi közigazgatási szakemberek látogatnak.
A projekt alapadatai és szakterületei, valamint a kapcsolódó eredménytermékek, tanulmányok itt érhetők el.
A projekt szakmai vezetői: Dr. Kovács Gábor dékán, Rendészettudományi Kar; Dr. Klotz Balázs igazgató, Közigazgatási Továbbképzési Intézet; dr. Csóka Gabriella oktató
Projektmenedzsment: Csernák Dávid projektmenedzser, Pályázati és Projektmenedzsment Iroda; Molnár József pénzügyi vezető, Gazdasági Hivatal Pályázati Pénzügyi Osztály
Eredményesen zárult a KÖFOP-2.2.3 projekt
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem 2016 óta konzorciumi tagként vett részt a KÖFOP-2.2.3-VEKOP-16-2016-00001 „Kapacitásfejlesztés és szemléletformálás a korrupciós esetek nagyobb arányú felderítése, illetve megelőzése érdekében” tárgyú projekt szakmai megvalósításában.
A projekt keretében az NKE saját munkatársaival és szakértők bevonásával hét kutatást valósított meg, három képzési módszertan kifejlesztéséhez biztosított szakmai hátteret, elkészítette a korrupcióérzékelés mérésének nemzeti sajátosságokat tükröző módszertanát, valamint közreműködött az államigazgatási álláshelyek és munkakörök korrupciós kockázatainak felmérésében. A projekt keretében 62 933 fő végezte el sikeresen az NKE által kifejlesztett jelenléti és online antikorrupció, hivatásetika és integritás témájú képzéseket, ezzel az NKE a közigazgatás legátfogóbb antikorrupciós képzési programját valósította meg a rendelkezésére bocsátott közel 462 millió forint összegű európai uniós forrásból.
Külön kiemelendő, hogy ez elvégzett tudományos kutatások eredményeként első ízben készült átfogó elemzés az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszerének működéséről, valamint az integritás tanácsadók tevékenységéről. A projekt magas színvonalú megvalósítását és elismerését jelzi, hogy eredményei beépültek az előkészítés alatt álló új Nemzeti Korrupcióellenes Stratégiába is.
A projektfeladatok 2023. június 30-i lezárását követően a kutatási eredmények továbbra is bárki számára elérhetőek lesznek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Tudásportálján, a képzési feladatokat az NKE Közigazgatási Továbbképzési Intézete vette át. A projekttel kapcsolatos további adatok itt érhetők el.
A projekt szakmai vezetői: Dr. Kovács Gábor dékán, Rendészettudományi Kar; Dr. Klotz Péter oktató
Projektmenedzsment: Csernák Dávid projektmenedzser, Pályázati és Projektmenedzsment Iroda; Molnár József pénzügyi vezető, Gazdasági Hivatal Pályázati Pénzügyi Osztály